De Gezellige Garage

De wereld veranderd. De garage lijkt een uitgelezen plek waarin verschillende belangrijke veranderingen zich kunnen bundelen. E-mobiliteit ten eerste natuurlijk. Maar ook maatschappelijk. Want behalve de taken die je van een garage verwacht kan de garage uitgroeien tot een plek waar buurtbewoners elkaar kunnen ontmoeten en kunnen kennismaken met nieuwe vormen van mobiliteit. Want garages zijn overal. Je vind ze op afgelegen industrietereinen maar ook gewoon in dorpskernen of stadswijken. Als je je realiseert dat de overheid zich steeds verder zal terugtrekken in het faciliteren van buurt- en wijkcentra -lees er de Wet Maatschappelijke Ondersteuning maar op na- dan is het niet meer dan logisch dan dat hier een rol voor garages is weggelegd.

 

En dan nog iets.

 

Veel producten willen geen dure vaste plek meer in het schap. Veel wordt online besteld. Maar de behoefte aan een tijdelijke plek waar het publiek kennis kan maken met een nieuw merk of product blijft. Een tijdelijke exposure voor producten is een belangrijke tendens die eigenlijk heel goed past in de garage. Met het oog op deze veranderingen en tendensen is het idee ontstaan om anders over de garage te gaan nadenken. Resultaat hiervan is de ontwikkeling van de eerste garage nieuwe stijl: De Gezellige Garage. 

 

Nieuwe mobiliteit

 

Initiatiefnemer en garagehouder Hoeke met locaties in Pijnacker en langs de Delft-Rotterdamseweg is de eerste die met dit idee concreet aan de slag is gegaan. In plaats van louter auto’s gaat het om mobiliteit in de breedte. Om die reden wordt er samengewerkt met leveranciers van electrische fietsen en andere electrische vervoersmiddelen maar ook met Greenpoint, die meerdere soorten brandstof zoals electrische oplaadpunten, realiseert.  

Het initiatief van de Gezellige Garage past binnen het beleid van de overheid om de kwaliteit van de leefomgeving te verbeteren. Daarvoor is het programma ‘Slimme en Gezonde Stad’ opgericht. Tegen deze achtergrond lijkt het idee voor de Gezellige Garage voldoende draagvlak te hebben en zijn er dus kansen om er echt een succes van te maken. Via No Bullshit zal dit initiatief een eerste podium krijgen. We kijken alvast uit naar de allereerste garage waar je gezellig een cappuccino kunt drinken met je buurman terwijl je kinderen oefenen op de elektrische scooter en je vrouw snuffelt tussen streekproducten. De garage is dood, leve de garage!