Drijvend bouwen is de toekomst

Nederland is goed met water. Nederland is goed in bouwen. Nog iets waar we goed in zijn: het verzamelen, sorteren en hergebruiken van kunststofafval. Wat als we die talenten combineren?

Dutch Waste Management vond in deze mix van talenten een antwoord op de vraag wat we in hemelsnaam met de enorme berg kunststofafval moeten doen. Het idee: een drijvend casco van modulaire elementen waarin kunststof restafval is verwerkt. Smart bouwen op drijvend hergebruikt plastic dus! Dit casco moet een flexibel en breed toepasbaar drijvend platform worden die zonder problemen een gewicht van 20 ton moet kunnen dragen.

Het drijvend flexibele casco bestaat uit schakelbare kleinere drijvende elementen. Hierdoor is transport gemakkelijk en kan het casco worden ingezet in bijvoorbeeld overstromingsgebieden. Het drijvend bouwen is actueel. Je vindt ‘drijvend bouwen’ steeds meer terug in stedenbouwkundige plannen en het past heel goed in de tendens om steeds meer land terug te geven aan het stijgende water zodat de natuur weer haar gang kan gaan.

Bouwen op drijvende elementen is niet per se nieuw. Misschien ken je de drie drijvende bollen wel in Rijnhaven. Zo zijn er nog wel een paar voorbeelden te vinden maar op grote schaal wordt smart drijvend bouwen nog niet toegepast.

Door kunststof restafval te gebruiken krijgt 'drijvend bouwen' er een stevig argument bij. Hierdoor kan deze manier van smart bouwen een enorme boost krijgen.

Samen met RDM Campus, TU Delft, Bergschenhoek en de Hogeschool Rotterdam wordt er nu een drijvend casco ontwikkeld.